Badania i nauka

Jako kadra Międzynarodowej Szkoły Psychoterapii Psychodynamicznej poświęcamy wiele uwagi działalności naukowej i badaniom w dziedzinie psychoterapii skoncentrowanej na przeniesieniu.

Stały rozwój własny pozwala nam nie tylko na zapewnienie najwyższej jakości naszej oferty edukacyjnej, ale przynosi również nieocenione korzyści w pracy z pacjentami. Zachęcamy do zapoznania się z naszymi wybranymi projektami badawczymi.

Badanie

Odruch Moro u pacjentów z zaburzeniami nerwicowymi i zaburzeniami osobowości

Badanie

Polska adaptacja oraz walidacja Structured Interview of Personality Organization – Revised (STIPO-R) oraz wykorzystanie narzędzia w praktyce klinicznej

Badanie

Odruch Moro u pacjentów z zaburzeniami nerwicowymi i zaburzeniami osobowości

Cel badania

Badanie ma na celu ocenę:

  • obecności i stopnia nasilenia odruchu Moro u pacjentów z zaburzeniami nerwicowymi i zaburzeniami osobowości leczonych w Oddziale Leczenia Nerwic;
  • związku wskaźnika Odruchu Moro z nasileniem poszczególnych objawów oraz strukturą osobowości;
  • predykcyjnego znaczenia odruchu Moro dla skuteczności redukcji objawów psychicznych w trakcie i po zakończeniu terapii.
Zespół badawczy
  • prof. dr hab. n. med. Tomasz Pawłowski
    (Zakład Psychoterapii i Chorób psychosomatycznych Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich)
  • dr n. med. Katarzyna Poniatowska-Leszczyńska
    (Międzynarodowa Szkoła Psychoterapii Psychodynamicznej)
  • dr n. o zdr. Iwona Palicka
    (Centrum Stymulacji Rozwoju Dziecka)
Teoretyczne podstawy badania

W literaturze opisywanych jest wiele odruchów pierwotnych, które rozwijają się w życiu płodowym i z którymi przychodzimy na świat. Badaniami nad trudnościami związanymi z ich śladową lub szczątkową obecnością po okresie naturalnej i pożądanej aktywności zajmowano się już od lat 60-tych XX wieku badając ich wpływ na rozwój motoryczny u dzieci rozwijających się prawidłowo i nieprawidłowo (Fiorentino, 1963, 1974a, 1974b, Byers, 1964), a także w przypadku problemów motorycznych i trudności z uczeniem u dzieci zdrowych (Blythe and McGlown, 1979), Freides i in., 1980, Goddard, 2002) oraz w przypadku problemów ze zdrowiem psychicznym (Akdag i in, 2003, Berger, 2012, Bradley and Sabatinelli 2003, Everett i in. 2013, Fetcho and McLean, 2009, Goddard-Blythe, 2015, Patrick i in., 1993), Poli andAngrilli, 2015, Vaidyanathan i in. 2011).

Dla zrozumienia rozwoju problemów psychicznych szczególnie interesującym odruchem jest odruch Moro (startle reflex), nazwany również wygórowanym odruchem przestrachu. Pojawia się między 9 a 12 tyg. po poczęciu, występując początkowo pod postacią odruchu cofania nazywanego odruchem/reakcją strachu paraliżującego, stopniowo dojrzewa i ok. 22-24 tygodnia życia płodowego przekształca się w odruch Moro, który powinien wypełnić swoje zadanie natychmiast po porodzie.

Odruch Moro jest instynktowną reakcją na zagrożenie, pełni rolę mechanizmu przetrwania w pierwszych miesiącach życia, powinien zostać ostatecznie wygaszony do 4 m-ca życia i zostać zastąpiony przez odruch wzdrygnięcia (Straussa). U części dzieci oraz osób dorosłych odruch Moro nie wygasza się i pozostaje aktywny bądź w szczątkowej formie (na skali od 0-4 np. na 1) bądź w maksymalnej (4). Utrzymywanie się odruchu Moro prowadzi do stałego wydzielania się adrenaliny i kortyzolu do krwi. Dodatkowo aktywacja odruchu Moro może być widoczna w przyśpieszonym oddychaniu i wzroście tętna. Wystarczy drobna zmiana położenia ciała, nagły dźwięk, bodziec dotykowy lub światło, aby aktywizować stan walki lub ucieczki, fizjologiczny stan lęku mierzalny w nagłym podwyższeniu tętna, dezorganizacji, niepokoju.

Opisywany odruch może zwiększać ryzyko, nie tylko zaburzeń zachowania i emocji ale również całościowych zaburzeń pod postacią patologii osobowości, zaburzeń nerwicowych, chorób psychicznych. Czas wygaszenia odruchu Moro jest zgodny z momentem zmiany sposobu organizacji doświadczenia, z opisanej przez psychoanalityczkę Melanie Klein tzw. pozycji schizo- paranoidalnej na pozycję depresyjną. Klein podkreślała, że około 4 mc życia dziecko przestaje funkcjonować pod wpływem dezorganizującego, prześladującego lęku, którego działanie jest determinowane czynnikami biologicznymi i który organizuje, determinuje jego sposób doświadczania. W niektórych przypadkach ten prymitywny sposób odbierania rzeczywistości zewnętrznej pozostaje trwały a osoby u których się utrzymuje, zmagają się z widocznymi i znacznie wpływającymi na ich życie, zaburzeniami psychicznymi.

Literatura z zakresu TFP

Zainteresowanym poznaniem nowoczesnej perspektywy w psychoterapii skoncentrowanej na przeniesieniu polecamy literaturę fachową, która ukazała się nakładem Wydawnictwa Dolnośląskiego Centrum Psychodynamicznego, naszego partnera.

Badanie

Polska adaptacja oraz walidacja Structured Interview of Personality Organization – Revised (STIPO-R) oraz wykorzystanie narzędzia w praktyce klinicznej

Cel badania

W związku z coraz większym rozpowszechnieniem modeli dymensjonalnych zaburzeń osobowości, w postaci propozycji ICD-11 oraz AMPD DSM-5, a także z potrzebą psychoterapeutów na narzędzia diagnostyczne o silnym teoretycznym umocowaniu, podjęto się tłumaczenia, adaptacji i walidacji STIPO-R w Polsce.

Przygotowanie kwestionariusza w polskiej wersji językowej daje możliwość poszerzenia diagnostyki, Klinicyści oraz pacjenci uzyskają informację zwrotną na temat struktury osobowości pacjenta, mocnych stron oraz potencjalnych obszarów problemowych, które mogą wpływać na ich samopoczucie zarówno psychiczne i fizyczne.

Zespół badawczy
  • prof. dr hab. Dorota Frydecka – kierownik projektu
  • dr hab. Dorota Szcześniak
  • mgr Piotr Musiał
    (Katedra i Klinika Psychiatrii Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu)
  • prof. dr hab. Lidia Cierpiałkowska
  • dr hab. Emilia Soroko
  • dr Dominika Górska
  • dr Monika Marszał
    (Instytut Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zakład Psychologii Zdrowia i Psychologii Klinicznej)
  • dr Małgorzata Kaczmarek-Fojtar
    (Dolnośląskie Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w Lubinie)
Teoretyczne podstawy badania

Podstawowe założenia psychodynamiczne dotyczące leczenia pacjentów z zaburzeniami osobowości mówią o tym, że zauważalne zachowania i subiektywne zaburzenia są odbiciem patologicznych cech podstawowych struktur psychologicznych.

Opracowana przez Otto Kernberga koncepcja leczenia pacjentów z zaburzeniami struktury osobowości podkreśla wagę oceny u pacjenta w procesie diagnostycznym: (1) stopnia integracji tożsamości, (2) stosowanych mechanizmów obronnych oraz (3) stopnia testowania rzeczywistości. W odróżnieniu od pacjentów z neurotyczną organizacją osobowości (ang. Neurotomia Personality Organisation NPO), którzy mają zintegrowaną tożsamość i stosują dojrzałe mechanizmy obronne, pacjenci z organizacją osobowości borderline (ang. Bordeline Personality Organisation BPO), charakteryzują się pofragmentowaną naturą własnej tożsamości i stosowaniem prymitywnych mechanizmów obronnych. Często posiadają upośledzoną kontrolę emocji, słabą jakość relacji z innymi. Ten brak wewnętrznej integracji – spójnego poczucia self – tworzy zespół rozproszenia tożsamości.

Dla klinicystów ocena stopnia integracji osobowości pozwala odróżnić pacjentów z zaburzeniami osobowości borderline (BPO) od pacjentów neurotycznych (NPO). Narzędziem, które może pozwolić dokonać takiej psychodynamicznej diagnozy różnicowej jest Zrewidowany Ustrukturyzowany Wywiad Badający Organizację Osobowości STIPO-R (The Structured Interview for Personality Organization – Revised).
Autorzy narzędzia odwołują się do koncepcji Otto Kernberga i STIPO-R wyróżniają siedem kluczowych obszarów:

  • tożsamość
  • zdolności do radzenia sobie
  • elastyczność
  • obecność prymitywnych obron
  • testowanie rzeczywistości
  • jakość relacji z obiektami
  • wartości moralne

Według założenia paradygmatu psychodynamicznego pacjenci z niższego poziomu organizacji osobowości (BPO) będą charakteryzować się niską jakością relacji z obiektem, czyli z innymi (brak empatii, brak zdolności do utrzymywania trwałych relacji interpersonalnych), niebezpiecznym poziomem agresji (skierowanej na siebie lub innych), brakiem uporządkowanego systemu wartości (cechy i zachowania antyspołeczne).

Międzynarodowa Szkoła Psychoterapii Psychodynamicznej

Poznaj bliżej działalność edukacyjną Międzynarodowej Szkoły Psychoterapii Psychodynamicznej.